Dieselbilar

Skandal att myndigheter rekommenderar diesel

Det är alltid lika fascinerande att se på när högerhanden inte vet vad vänsterhanden gör.Och det är märkligt att se med vilken tröghet svenska företag och myndigheter hanterar bilfrågor.Den nya fordonsskatten och nya miljözoner är bara några månader bort men ändå tvingas bilköpare att välja omoderna dieselbilar.

Sex av tio svenskar: Nu dyker dieselbilspriserna

Betydligt fler svenskar är negativa än positiva till dieselförbud i stadskärnor för att få ner utsläppen. Det visar en ny opinionsundersökning av undersökningsföretaget Yougov. Och över sex av tio svenskar tror att värdet på dieselbilar går ner efter alla skandaler.
Läs mer om Yougov.
Dieseldebatten har kört i diket – ännu en gång
För några veckor sedan pratade Miljöpartiets Daniel Helldn vitt och brett om att förbjuda dieselbilar i Stockholm.Svaret från Moderaterna kom i söndags och inte heller allianssidan kan hålla ordning på orsak och verkan.Varför kan inte politikerna se sin egen skuld i det om hänt och det som skapar en rävsax för svenska bilköpare?
Läs mer om Moderaterna och Stockholm.Svaret.
Diesel – därför kan det vara både bra och dåligt
Från miljöproblemens räddning till en rejäl baksmälla.Dieselbilarna har visat sig släppa ut betydligt mer av skadliga kväveoxider och partiklar än tillverkarnas egna utsagor.Nu ställs högre krav på dieselbilar och förbud är att vänta i ett flertal storstäder.Därför kan diesel vara bra för miljön – men dåligt för människan.

Begtipset: Leta efter stora dieselbilar efter nyår

Utvecklingen är på väg att köra ifrån de en gång så populära stora dieslarna.Och det kommer att gå snabbare och snabbare under våren inför den stora fordonsskatteomläggningen i sommar.Veckans begbilstips gäller därför alla stora dieslar: till exempel en Audi A6.
Läs mer om Audi A6.
Tesla Model 3 är snål – men inte bäst bland elbilarna
I ett nytt förbrukningstest visar det sig att Tesla Model 3 är betydligt effektivare än bensin- och dieselbilar. Det är inget ovanligt för elbilar. Men faktum är att konkurrenten från Hyundai är snålare.
Läs mer om Hyundai och Tesla Model.
Volvo bekräftar: Nu ska dieselbilarna bli renare
Alla Volvos dieselbilar ska få reningsvätskan AdBlue, skriver Auto Motor Sport.Införandet kommer efter en oro bland kunder över det minskade andrahandsvärdet på bilar vars utsläpp inte renas ordenligt.
Volvo bekräftar: Då kommer AdBlue-rening till dieselbilarna
Volvos dieselbilar har hittills inte haft någon särskild AdBlue-rening av avgaserna, som många konkurrenter haft i flera år. AdBlue är en vätska som måste fyllas på då och då och som minskar utsläppen av skadliga kväveoxider. Den typen av utsläpp bidrar till giftig luft och är skadliga för hälsan. Hos Volvo har införandet av AdBlue-rening alltså dröjt, och många bilköpare är oroliga för att andrahandsvärdet blir lidande om utsläppen inte renas ordentligt. Inte heller i den dyra toppmodellen XC90 D5 har systemet funnits, och det är den främsta anledningen till
Läs mer om AdBlue-rening.
Nu pratar till och med VW-chefen om att skrota rabatterna för dieselbilar
Volkswagens val under 1990-talet var tydligt. Till skillnad från konkurrenten Toyota trodde Volkswagen inte på hybridteknik utan på dieselmotorer för att sänka utsläppen av koldioxid. Och utsläppen sänktes – till priset av en skandal och högre utsläpp av kväveoxider. Sedan dieselskandalen började rullas ut har Volkswagen hela tiden stått fast vid att dieselbilar kommer ha en framtid även i fortsättningen. Bland annat har Audis utvecklingschef sagt att vi tror på diesel. Men nu verkar det som att även Volkswagen börjar tvivla. Det är i alla fall en möjlig tolkning av det uttalande som VW-
Läs mer om Toyota, VW-, VW-chefen och Volkswagen.
Lasse Swärd: Hallå biltillverkare — lär av lastbilarna!
Platsen är Scanias motorlabb i Södertälje. Björn Westman, ansvarig för motorutveckling, har gjort en dragning om hur effektiv avgasreningen är i Scanias lastbilar. På frågan om hur han ser på debatten om dieselbilar tar han ett djupt andetag och säger: -Jag finner den olycklig. Jag är mer orolig för glaciärerna än för Nox.
Läs mer om Nox och Södertälje.
Ökade utsläpp från dieselbilar – mätningar i verklig körning avslöjar stora differenser
Utsläppen av kväveoxider från dieselbilar har nästan fördubblats på fem år. Mätningar i verklig körning visar att dieselbilar Euroklass 6 släpper ut 4-5 gånger mer kväveoxider än det tillåtna gränsvärdet vid labbtester.
EU enat om hårdare krav efter utsläppsfusk
EU har beslutat införa hårdare krav på typgodkännande och kontroll av motorfordon som resultat av utsläppsskandalen för Volkswagens dieselbilar.
Just nu: Hot om dieselförbud – nu svarar branschen
EKONOMISTUDION | Diskussionen om smutsiga dieselbilar fortsätter. Det handlar om hot om dieselförbud och biltillverkare som inte byter ut sina reningssystem i tillräckligt snabb takt.
Älska diesel och Tesla!
Det finns de som tycker att dieselbilar ska förbjudas och de som hoppas att Tesla går i konkurs så snart som möjligt. Varför då, undrar Alrik.
Läs mer om Alrik och Tesla.
Moderaternas dieselkritik: Regeringen flyr sitt ansvar
Regeringen borde ställa krav på biltillverkarna att alla smutsiga dieselbilar måste åtgärdas omgående. Det säger Maria Malmer Stenergard, miljö- och jordbrukspolitiska talesperson för M. – Andra länder har gjort detta men Sverige fegar ur, säger hon efter SvD:s avslöjande.
Därför måste du bry dig om dieselfrågan – trots att det svider
Utsläpp från dieselbilar kostar tusentals europeiska liv – varje år. Det har fått EU-kommissionen att se rött, och flera EU-länder att återkalla tusentals bilar. I Sverige verkar vägen bli dieselförbud som slår mot miljontals bilägare.
Läs mer om EU-kommissionen och EU-länder.
Regeringen säger nej till rening av dieselbilar
Miljöminister Karolina Skog (MP) vill inte följa EU-kommissionens uppmaning att låta biltillverkarna massåterkalla och rena dieselbilar i Sverige. Hon är i stället för dieselförbud i stadskärnor – det är bäst, menar hon.
Läs mer om Sverige.
EU-kravet på Sverige: Massåterkalla dieselbilar
EU-kommissionen kräver i ett brev till näringsminister Mikael Damberg att Sverige snabbt massåterkallar smutsiga dieselbilar. Syftet: Slippa dieselförbud i städerna. Men från regeringen har det varit tyst. Nu hotar dieselförbud för 1,8 miljoner dieselbilsägare. Det kan slå hårt mot hela bilindustrin och bilägarna.
Läs mer om Mikael Damberg och Sverige.
Fel att låta bilköparna stå för hela notan
Regeringen och biltillverkarna måste återskapa det förtroende man håller på att mista när det gäller utsläppen från dieselbilar. Bilköparna ska inte lämnas med Svarte Petter och stå för hela notan när politikerna och tillverkarna har orsakat problemen. Det skriver företrädare för Motormännens riksförbund i en slutreplik.
Läs mer om Svarte Petter.
Sluta var så oerhört naiva i frågan om dieselbilar
Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldn svänger sig med utsläppsvärden från dieselbilar och ropar på förbud.Expressens Patrik Kronqvist tycker att politikerna ska sluta fjäska för bilindustrin.Det skulle vara klädsamt med en aning sunt förnuft i debatten om framtiden för dieselbilarna och att vi har ordning på orsak och verkan.
Läs mer om Daniel Helldn.
I Tyskland får städerna pengar för att rena luften
Flera svenska städer planerar för miljözoner och förbud mot dieselbilar.Men i Tyskland satsar myndigheterna tio miljarder kronor på att hjälpa städerna att rena luften och skapa en bättre biltrafik.
Läs mer om Tyskland.
Merkels miljardsatsning ska stoppa dieselförbud
På tisdagen lanserade tyska regeringen ett miljardprogram för att förhindra hotande körförbud för dieselbilar i 28 av landets mest drabbade innerstäder. Hård kritik riktades mot bilindustrin som försummat att leverera moderna dieselmotorer.
Inte okej att bilbranschen lurar skjortan av sina kunder
EKONOMISTUDION | Nu kräver Motormännens Riksförbund att politikerna ökar trycket på att biltillverkarna ska bekosta eventuella krav på bättre rening av gamla dieselbilar. SvD:s Jonas Fröberg om de senaste turerna.
Pinsamt för regeringen – bäddar för dieselförbud
I Tyskland, Frankrike och Nederländerna har regeringarna slagit näven i bordet. Man har tvingat bilindustrin att återkalla och rena dieselbilar för att slippa bilförbud i storstäderna. I Sverige görs – ingenting.
Läs mer om Frankrike och Nederländerna.