Dsg

Skodas stora Kodiaq en suv med funkis-lyx

TANNISHUS. Drivlinan är allt annat än ny då Skoda delar 190-hästkraftersdieseln och DSG-automatlådan men många bilar inom VW-koncernen. Men Skoda har skruvat ner motorn i en rätt intressant modell. Kodiaq är en av få riktigt bra sjusitsiga suvar som inte kostar skjortan. Och precis det är Skodas hela affärsid.
Läs mer om Kodiaq, Skoda och VW-koncernen.

Tidigare chef stämmer Volkswagen för DSG-växellådan

Volkswagen har råkat ut för en del kvalitetsproblem med dubbelkopplingslådan DSG. Nu kommer nästa huvudvärk, i form av en stämning från den tidigare Bentley- och Bugattichefen Wolfgang Schreiber. Han stämmer Volkswagen på flera hundra miljoner euro i licensavgifter för användningen av DSG-lådan i över fyra miljoner bilar sedan lanseringen 2003, skriver Der Spiegel. Volkswagen har försökt få till en uppgörelse värd 20 miljoner euro, men det gick inte Wolfgang Schreiber med på. Wolfgang Schreiber var en av de viktigaste personerna bakom Volkswagens DSG-växellåda och han står med på
Fem fel du gör som förstör dubbelkopplingslådan
En dubbelkopplingslåda ger smidiga växlingar, som en traditionell automatlåda, och sparar bränsle. Men mekaniskt är det två helt olika konstruktioner och utan att veta om det kan du skada din DSG-låda, om du kör den på samma sätt som en konventionell automat. Här är fem tips du måste lägga på minnet.
Pris klart för Skoda Octavia RS med 4WD och DSG-låda
Fyrhjulsdrift har aldrig gått att beställa till Octavia RS men nu ändrar Skoda på detta till dieselmotorn. Med 184 hk, 4x4 och sexstegad DSG-låda går 0–100 km/h på 7,6 sekunder. Prispåslaget blir 7.000 kronor mot ordinarie Octavia RS.
Läs mer om Skoda.

Skoda Octavia RS får 4WD och DSG-låda

Fyrhjulsdrift har aldrig gått att beställa till Octavia RS men nu ändrar Skoda på detta till dieselmotorn. Med 184 hk, 4x4 och sexstegad DSG-låda går 0–100 km/h på 7,6 sekunder, toppfarten anges till 228 km/h.
Läs mer om Skoda.
Volkswagen skrotar nya 10-stegade DSG-växellådan?
Höga utvecklingskostnader gör att Volkswagen skippar planerna på en tiostegad dubbelkopplingslåda.
Läs mer om Volkswagen.
Volkswagen Passat i ny Sverigeversion
ÅRE. Stor men snål dieselmotor. Fyrhjulsdrift och automatlåda. Det är så svenskarna vill ha sin Volkswagen Passat. Och därför är Volkswagen väljer att lägga sin världspremiär av Passat 190 TDI 4Motion DSG i svenska skidparadiset Åre.
Nya Audi RS 3 Sportback officiell – turbofemman får 367 hk
Nu ska Mercedes A45 AMG få en match, nästa vår rullar Audi ut sin nya RS 3 Sportback och turbofemman EA855 har fått toppeffekten höjd till 367 hk och 465 Nm. 0–100 km/h går på 4,3 sekunder och den standardmonterade DSG-lådan har förbättrats. För första gången erbjuds också keramiska bromsar till Audi RS 3 Sportback.
Läs mer om Audi och Sportback.
Volkswagen Golf: Första detaljerna om nya generationen
Tiostegad DSG-låda, superstark dieselmotor och ett smart hybridsystem är bara några av alla tekniknyheter som lanseras i nästa generation Volkswagen Golf. Här är de senaste uppgifterna.
Läs mer om Volkswagen Golf.
VW Golf R Sportscombi – familjens svarta får
Nu har Volkswagen ryckt av skynket på sin senaste modell – Golf R, i kombiversion! Familjens svarta får har 300 hästkrafter, fyrhjulsdrift och automatisk DSG-låda som standard.
Läs mer om Golf R och Volkswagen.
VW Golf R Variant - här är nya drömkombin
Nu har Volkswagen ryckt av skynket på sin senaste modell – Golf R, i kombiversion! Familjens svarta får har 300 hästkrafter, fyrhjulsdrift och automatisk DSG-låda som standard.
Läs mer om Golf R och Volkswagen.
Direkt från Volkswagens testcenter: 10-stegad DSG och smart hybridsystem
Snart lanserar Volkswagen en 10-stegad dubbelkopplingslåda. Vi har tittat närmare på den och en hel del andra nyheter på VW-koncernens test- och utvecklingscenter – bland annat ett smart hybridsystem som faktiskt kommer sänka förbrukningen, inte bara på papperet.
Läs mer om DSG och Volkswagen.
Audi dödar den steglösa CVT-lådan – ersätter med DSG
Automatlådorna har aldrig varit så populära, men vill du ha en Audi med steglös Multitroniclåda gäller det att slå till direkt – den ska ersättas med en helt nyutvecklad DSG-låda.
Läs mer om Audi, DSG och Multitroniclåda.
Volkswagen bekräftar 10-stegad DSG-låda och ny dieselmotor
Växlingsracet går vidare. Trots kvalitetsproblemen med DSG-tekniken satsar Volkswagen på en 10-stegad dubbelkopplingslåda. Dessutom kommer en helt ny prestandadiesel med dubbla turbo.
Läs mer om Volkswagen.
Volkswagen Golf R 400 ska klå Mercedes A 45 AMG
Hästkraftskriget i GTI-klassen trappas upp. Mercedes A 45 AMG med 360 hk ska få konkurrens av en Super-Golf med 400 hk, DSG-låda och Haldex fyrhjulsdrift. Konceptbilen Volkswagen Golf R 400 ska premiärvisas i Beijing och nu bjuder VW på de första skisserna.
Läs mer om AMG, Beijing, Haldex och Super-Golf.
Volkswagen återkallar 2,6 miljoner bilar
VW återkallar nu totalt 2,6 miljoner bilar världen över, rapporterar Automotive News. I Sverige berörs ägare som har bilar utrustade med den sjuväxlade automatiska växellådan DSG.
Läs mer om DSG.
Volkswagen återkallar 2,6 miljoner bilar
Det blir en jobbig vecka för Volkswagen. Totalt återkallas 2,6 miljoner bilar över hela världen – bland annat för problem med dubbelkopplingslådan. Här i Sverige måste bilägarna byta olja i DSG-lådan.
Läs mer om Sverige och Volkswagen.
Volkswagen återkallar 1,7 miljoner bilar
Det blir en jobbig vecka för Volkswagen. Totalt återkallas 1,7 miljoner bilar över hela världen – bland annat för problem med dubbelkopplingslådan. Här i Sverige måste bilägarna byta olja i DSG-lådan.
Läs mer om Sverige och Volkswagen.
VW:s problem med DSG växer – vilket gynnar Aisin
Enligt ännu obekräftade uppgifter har japanska Aisin landat en jätteorder från Volkswagen på en miljon automatlådor. Att VW i allt större utsträckning ska använda Aisins transmissioner tyder på att problemen med de egna DSG-lådorna är svåra att åtgärda.
Läs mer om Aisin, DSG och Volkswagen.
VW återkallar 91 000 DSG-bilar i Japan
Med stor försäljning kommer stort ansvar. I torsdags annonserade Volkswagen att man kommer att återkalla 91.000 bilar i Japan för att förebygga potentiella problem med DSG-växellådan.
Läs mer om Japan och Volkswagen.
VW Golf Design Vision GTI – redo för race
Den här konceptbilen ska Volkswagen visa upp på Wörthersee-träffen, 8-11 maj. VW Golf Design Vision GTI har en dubbelturbo-V6 med 503 hk, DSG-låda och fyrhjulsdrift. Byggd för racebanan säger VW, men kan vi hoppas på en gatversion?
VW utvecklar 10-växlad DSG och sportdiesel
På Vienna Motor Symposium släppte koncernchefen Martin Winterkorn två nyheter: VW utvecklar en tioväxlad DSG-låda och en sportdiesel som ger 100 kW/liter – alltså 270 hk ur en tvålitersmotor. Martin Winterkorn berättade också hur VW jobbar för att uppnå lägre utsläpp och vilka system som är mest effektiva.
Läs mer om DSG och Martin Winterkorn.
Skoda Superb får ett lyft
Fyra år efter lanseringen visar Skoda upp ansiktslyfta Superb med ny design. Dessutom går den starkaste dieselmotorn nu att få med fyrhjulsdrift och DSG-låda.
Läs mer om Skoda och Superb.
Har du haft problem med DSG-lådan?
Volkswagen och Skoda återkallar bilar i Kina för problem med DSG-lådorna. Även svenska bilägare har haft problem med trilskande växellådor – säg vad du tycker här!
Läs mer om Kina och Skoda.
Volkswagen har DSG-problem i Kina
Flera VW-ägare har klagat på strulande DSG-lådor i ett kinesiskt nyhetsprogram – och nu måste Volkswagen återkalla. Men än så länge bara i Kina.
Läs mer om Kina och Volkswagen.