Hybridbilar

Osäker framtid för smart lufthybrid från PSA

Peugeot och Citroën utvecklar ett lufthybridsystem som ska göra andra hybridbilar kundlösa – men projektet blir för dyrt, och därför letar PSA nu efter en partner. Annars finns risken att utvecklingen läggs ned.
Läs mer om PSA.

BMW:s elbilar ska laddas utan sladd

Kanske är det här början på slutet på kladdiga laddkablar och härvor av sladdar i bagageutrymmet. BMW visas på CES-mässan i Las Vegas teknik för sladdlös laddning av batterier i el- och hybridbilar.
Hela världens bilmotorer – på en karta
Finns det några dieselbilar i USA – eller i Kina? Hur många hybridbilar säljs det i tekniktokiga Japan? Och stämmer det verkligen att alla bilar i Brasilien körs på etanol? Här är världskartan som visar fördelningen av olika motorbränslen – räkna med att bli överraskad
Läs mer om Brasilien, Japan, Kina och USA.
Luftkonditionering ger högre förbrukning i hybrider än bensin- och dieselbilar
Så här års använder vi en funktion som får bränsleförbrukningen att skjuta i höjden. Nu visar det sig att hybridbilar drabbas i högre grad än bensin- och dieselbilar.

Ny typ av halvledare kan ge snålare hybridbilar

Alla, Branschnytt | 23 maj, 2014 | Olle Holm | Kommentera Det är Toyota Motor Corporation, i samarbete med Denso Corporation och Toyota Central R&D Labs, som har utvecklat den nya krafthalvledaren.
Hybridförare är lugnare förare
Förare av hybridbilar är mindre stressade än de som kör konventionella bilar. Den slutsatsen dras i en färsk studie.
Peugeot har byggt en hybridbilsdödare – här är den!
Karim Mokadden tar av sig kavajen och börjar. Här ska förklaras hur Peugeot snart har tekniken som gör vanliga hybridbilar kundlösa. En hybridbilsdödare.
Läs mer om Peugeot.
Få väljer elbil trots premie
Stockholm/TT Genombrottet för el- och hybridbilar i Sverige låter vänta på sig, trots supermiljöbilspremien. Om försäljningen ska ta fart krävs fler morötter och bättre laddningsmöjligheter,
Läs mer om Sverige.
Få väljer elbil trots premie
Genombrottet för el- och hybridbilar i Sverige låter vänta på sig, trots supermiljöbilspremien. Om försäljningen ska ta fart krävs fler morötter och bättre laddningsmöjligheter, menar
Läs mer om Sverige.
Få väljer elbil trots premie
Stockholm/TT Genombrottet för el- och hybridbilar i Sverige låter vänta på sig, trots supermiljöbilspremien. Om försäljningen ska ta fart krävs fler morötter och bättre laddningsmöjligheter,
Läs mer om Sverige.
Få väljer elbil trots premie
Stockholm/TT Genombrottet för el- och hybridbilar i Sverige låter vänta på sig, trots supermiljöbilspremien. Om försäljningen ska ta fart krävs fler morötter och bättre laddningsmöjligheter,
Läs mer om Sverige.
Få väljer elbil trots premie
Stockholm/TT Genombrottet för el- och hybridbilar i Sverige låter vänta på sig, trots supermiljöbilspremien. Om försäljningen ska ta fart krävs fler morötter och bättre laddningsmöjligheter,
Läs mer om Sverige.
Få väljer elbil trots premie
Genombrottet för el- och hybridbilar i Sverige låter vänta på sig, trots supermiljöbilspremien. Om försäljningen ska ta fart krävs fler morötter och bättre laddningsmöjligheter, menar
Läs mer om Sverige.
Få väljer elbil trots premie
Stockholm/TT Genombrottet för el- och hybridbilar i Sverige låter vänta på sig, trots supermiljöbilspremien. Om försäljningen ska ta fart krävs fler morötter och bättre laddningsmöjligheter,
Läs mer om Sverige.
Få väljer elbil trots premie
Genombrottet för el- och hybridbilar i Sverige låter vänta på sig, trots supermiljöbilspremien. Om försäljningen ska ta fart krävs fler morötter och bättre laddningsmöjligheter, menar
Läs mer om Sverige.
Få väljer elbil trots premie
Bara 141 privatpersoner köpte i fjol en så kallad supermiljöbil med hjälp av premien för el- och hybridbilar. Totalt betalades 1 546 premier ut, vilket är betydligt färre än vad Transportstyrelsen
Läs mer om Transportstyrelsen.
Få väljer elbil trots premie
Genombrottet för el- och hybridbilar i Sverige låter vänta på sig, trots supermiljöbilspremien. Om försäljningen ska ta fart krävs fler morötter och bättre laddningsmöjligheter, menar
Läs mer om Sverige.
Få väljer elbil trots premie
Genombrottet för el- och hybridbilar i Sverige låter vänta på sig, trots supermiljöbilspremien. Om försäljningen ska ta fart krävs fler morötter och bättre laddningsmöjligheter, menar
Läs mer om Sverige.
Få väljer elbil trots premie
Genombrottet för el- och hybridbilar i Sverige låter vänta på sig, trots supermiljöbilspremien. Om försäljningen ska ta fart krävs fler morötter och bättre laddningsmöjligheter, menar
Läs mer om Sverige.
Få väljer elbil trots premie
Genombrottet för el- och hybridbilar i Sverige låter vänta på sig, trots supermiljöbilspremien. Om...
Läs mer om Sverige.
Få väljer elbil trots premie
Bara 141 privatpersoner köpte i fjol en så kallad supermiljöbil med hjälp av premien för el- och hybridbilar.
Få väljer elbil trots premie
Genombrottet för el- och hybridbilar i Sverige låter vänta på sig, trots supermiljöbilspremien. Om försäljningen ska ta fart krävs fler morötter och bättre laddningsmöjligheter, menar branschen och experter.
Läs mer om Sverige.
Hybrid utan dyr prislapp
Nackdelen med hybridbilar är fortfarande prislappen. I de allra flesta fall är inte ens miljövinsten värd merkostnaden. Toyota är möjligen undantaget som bekräftar regeln.
BMW-montern: Elbilar och framhjulsdrift
I BMW-montern på Frankfurtsalongen är det stort fokus på el- och hybridbilar, även om det också finns både monstersuvar och nya 4-serie Coup att titta närmare på.
Läs mer om Coup och Frankfurtsalongen.
VTI och LIU hjälper hybridbilen
Nu kallas Linköpingsforskare in för att få fler svenskar att köpa el- och hybridbilar. Regeringen vill på sikt få bort bensindrivna fordon från de svenska vägarna.
Läs mer om LIU och Linköpingsforskare.