Hybridbilar

Toyota: Dieselbilar kan bli dubbelt så dyra som hybridbilar

Det har varit många och långa diskussioner om dieselmotorerna efter att Volkswagens utsläppsfusk avslöjades. Flera biltillverkare har varnat för att det blir allt dyrare att klara utsläppskraven för dieselmotorer – och samtidigt blir andra tekniker, som hybrider och eldrift, billigare. Det bekräftas nu av Toyotas drivlinechef Koei Saga. Anledningen är alltså att utsläppsreglerna blir hårdare och då måste biltillverkarna investera i avancerad teknik för att möta kraven. Inte ens om biltillverkarna ökar inköpen av den här typen av system så volymerna ökar kan priserna hållas nere
Läs mer om Koei Saga.

Maseratis plan: Elbil före 2020 – men det blir ingen Teslakopia

Elbilar har knappast varit särskilt högt prioriterade hos Fiat/Chrysler-koncernen – det har knappt ens funnits några hybridbilar. Fiat 500e gör koncernen enorma förluster på och högsta chefen Sergio Marchionne har tidigare sagt att han hoppas att ingen köper den. Men i somras verkade det som att koncernchefen Sergio Marchionne har mjuknat när det gäller elbilar. Nu står det klart att Maserati ska lansera en elbil – men det blir ingen Teslaklon och märket ska inte följa konkurrenternas elbilsregler. Det säger Roberto Fedeli, teknik- och utvecklingschef på Alfa Romeo och Maserati, i en intervju med Car Driv
Kia Niro: Svenska priser på nya hybridsuven
Med tanke på hur bra suv-försäljningen går är det inte så konstigt att Kia väljer att visa upp en helt ny hybridsuv i kompaktformat. Kia Niro presenterades i februari och lanseras i Sverige med start den 16 september. Nu finns också svenska priser för Kia Niro, som börjar på 229.900 kronor. Då ingår bland annat autobroms och adaptiv farthållare. Närmaste konkurrent är kanske Toyota Auris, som visserligen inte är någon suv utan en halvkombi. Den kostar från 204.900 kronor. Toyotas hybridbilar har en steglös automatlåda men Kia Niro har istället en sexväxlad dubbelkopplingslå
Läs mer om Kia, Kia Niro och Sverige.
Honda ska köra ikapp hybridkonkurrenterna med ny motor
Honda är ett av företagen bakom en helt ny förbränningsmotor som inte innehåller några tunga sällsynta jordartsmetaller. Motorn innehåller neodym, som förekommer på fler platser i världen än exempelvis dysprosium och terbium, som nästan helt kontrolleras av Kina, och som Kina införde ett tillfälligt exportstopp på för sex år sedan. Den nya motorn ska lanseras i flera kommande hybridmodeller. Först ut är familjebussen Freed som ska lanseras i höst. När det gäller hybridbilar blev Honda ordentligt frånkörda av konkurrenten Toyota. Men den nya motorn blir mycket viktig f&
Läs mer om Freed, Honda, Kina och Toyota.

Ny motor utan sällsynta metaller

Den japanska biljätten Honda har varit med och utvecklat världens första motor för hybridbilar, som inte använder sig av tunga, sällsynta jordartsmetaller, uppger företaget.
Läs mer om Honda.
Ternström: Därför är Koenigsegg Regera omodern redan idag
Hybridbilar är skit. Jag hatar dem innerligt., skriver Peter Ternström. Koenigsegg Regera är knappast en skitbil, dock en hybrid. Men Peter har ett förslag.
Förbränningsbilar kan förbjudas i Nederländerna redan 2025
Under flera år har många länder tittat mot Norge som föregångsland när det gäller elbilar – men snart kanske Nederländerna kan ta över den rollen. Det finns nämligen ett förslag om att bara tillåta elbilar i Nederländerna 2025. Om bara nio år kan alltså försäljning av nya bilar med förbränningsmotor som drivs av fossila bränslen bli förbjudet i landet. Bilar med förbränningsmotorer – inklusive hybridbilar – ska förmodligen fortfarande kunna köras men alla nya bilar måste vara eldrivna, dit också bränslecellsbilar räknas in. Vi 
Läs mer om Nederländerna och Norge.
Hotet mot dieseln allt mer konkret
Paris borgmästare Anne Hidalgo vill förbättra luften i Frankrikes huvudstad och förbjuda dieselbilar. Men hon får mothugg av Peugeot-chefen Maxime Picat. – Det enda resultatet blir stora hybridbilar som släpper ut ännu mer, säger Picat.
Allt fler svenskar köper laddbara bilar
Det finns närmare 20 000 laddbara bilar i Sverige. Och fler blir det. Bara i mars månad såldes 1270 el- eller hybridbilar i Sverige. – Några procents marknadsandel är en bra början på resan mot en fossilfri personbilsflotta, men för att ytterligare påskynda omställningen måste det vara lätt att göra rätt, säger Olle Johansson, vd för Power Circle.
PSA och Opel presenterar riktiga siffror efter dieselskandalen
Diesel har fått ett skamfilat rykte efter Volkswagenskandalen. Men även om många biltillverkare storsatsar på hybridbilar eller eldrift vill de flesta inte ge upp dieselsatsningen helt – den är helt enkelt en alldeles för viktig faktor när det gäller att sänka koldioxidutsläppen under de kommande åren. Därför försöker nu PSA-koncernen med Peugeot och Citroën vinna tillbaka förtroendet för dieselbilar genom att publicera förbrukningssiffror som är förankrade i verkligheten och inte framtagna i ett testlaboratorium, skriver Automotive News. PSA har redan publicerat siffror för Pe
Läs mer om Opel, Peugeot och Volkswagenskandalen.
Miljöbilar halkar efter när bilbranschen slår rekord
Bilförsäljningen slog rekord under 2015, enligt nya siffror. Men el- och hybridbilar utgjorde knappt 3 procent av nyköpen. – Det behöver gå mycket snabbare, säger Gröna bilisters Martin Prieto Beaulieu.
Sommardäck – här är de bästa valen i år
Ett däck har apelsinolja i gummiblandningen. Ett annat passar perfekt för el- och hybridbilar. Men den största trenden bland de nya sommardäcken är högprestandadäck och däck till stora och små suv:ar. Här är de bästa sommardäcken 2015 samt några av de största och viktigaste nyheterna.
Osäker framtid för smart lufthybrid från PSA
Peugeot och Citroën utvecklar ett lufthybridsystem som ska göra andra hybridbilar kundlösa – men projektet blir för dyrt, och därför letar PSA nu efter en partner. Annars finns risken att utvecklingen läggs ned.
Läs mer om PSA.
BMW:s elbilar ska laddas utan sladd
Kanske är det här början på slutet på kladdiga laddkablar och härvor av sladdar i bagageutrymmet. BMW visas på CES-mässan i Las Vegas teknik för sladdlös laddning av batterier i el- och hybridbilar.
Hela världens bilmotorer – på en karta
Finns det några dieselbilar i USA – eller i Kina? Hur många hybridbilar säljs det i tekniktokiga Japan? Och stämmer det verkligen att alla bilar i Brasilien körs på etanol? Här är världskartan som visar fördelningen av olika motorbränslen – räkna med att bli överraskad
Läs mer om Brasilien, Japan, Kina och USA.
Luftkonditionering ger högre förbrukning i hybrider än bensin- och dieselbilar
Så här års använder vi en funktion som får bränsleförbrukningen att skjuta i höjden. Nu visar det sig att hybridbilar drabbas i högre grad än bensin- och dieselbilar.
Ny typ av halvledare kan ge snålare hybridbilar
Alla, Branschnytt | 23 maj, 2014 | Olle Holm | Kommentera Det är Toyota Motor Corporation, i samarbete med Denso Corporation och Toyota Central R&D Labs, som har utvecklat den nya krafthalvledaren.
Hybridförare är lugnare förare
Förare av hybridbilar är mindre stressade än de som kör konventionella bilar. Den slutsatsen dras i en färsk studie.
Peugeot har byggt en hybridbilsdödare – här är den!
Karim Mokadden tar av sig kavajen och börjar. Här ska förklaras hur Peugeot snart har tekniken som gör vanliga hybridbilar kundlösa. En hybridbilsdödare.
Läs mer om Peugeot.
Få väljer elbil trots premie
Stockholm/TT Genombrottet för el- och hybridbilar i Sverige låter vänta på sig, trots supermiljöbilspremien. Om försäljningen ska ta fart krävs fler morötter och bättre laddningsmöjligheter,
Läs mer om Sverige.
Få väljer elbil trots premie
Genombrottet för el- och hybridbilar i Sverige låter vänta på sig, trots supermiljöbilspremien. Om försäljningen ska ta fart krävs fler morötter och bättre laddningsmöjligheter, menar
Läs mer om Sverige.
Få väljer elbil trots premie
Stockholm/TT Genombrottet för el- och hybridbilar i Sverige låter vänta på sig, trots supermiljöbilspremien. Om försäljningen ska ta fart krävs fler morötter och bättre laddningsmöjligheter,
Läs mer om Sverige.
Få väljer elbil trots premie
Stockholm/TT Genombrottet för el- och hybridbilar i Sverige låter vänta på sig, trots supermiljöbilspremien. Om försäljningen ska ta fart krävs fler morötter och bättre laddningsmöjligheter,
Läs mer om Sverige.
Få väljer elbil trots premie
Stockholm/TT Genombrottet för el- och hybridbilar i Sverige låter vänta på sig, trots supermiljöbilspremien. Om försäljningen ska ta fart krävs fler morötter och bättre laddningsmöjligheter,
Läs mer om Sverige.
Få väljer elbil trots premie
Genombrottet för el- och hybridbilar i Sverige låter vänta på sig, trots supermiljöbilspremien. Om försäljningen ska ta fart krävs fler morötter och bättre laddningsmöjligheter, menar
Läs mer om Sverige.