Hybridbilar

Toyota: Vätgasbilar kostar lika mycket som hybridbilar om åtta år

Om åtta år ska vätgasbilar inte kosta mer än hybridbilar. Det tror i alla fall Toyota, som nu utvecklar nästa generation bränslecellsteknik som ska lanseras efter 2020. Toyota är en av biltillverkarna som satsar miljardbelopp på bränslecellsteknik. Fördelen ska vara att det går betydligt snabbare att tanka vätgas än att ladda en elbil, och ur avgasröret kommer bara vattenånga. Nackdelen är att bilarna är dyra att köpa och att det fortfarande finns få tankstationer. Dessutom finns det vissa frågetecken kring hur energieffektiva bränslecellsbilarna är ur hela livscykelperspektivet. Men
Läs mer om Toyota.

Toyota insisterar: Vi har inte halkat efter i elbilsracet

Toyotas satsningar på hybridtekniken och bränslecellsbilar som Mirai har inte alls inneburit att biljätten halkat efter i utvecklingen av elbilar. Åtminstone inte enligt Toyotas utvecklingschef Kiyotaka Ise. Han säger att Toyota har 20 års erfarenhet av att utveckla och sälja hybridbilar, något som nu kommer översättas till att bygga elbilar. Vi har inget att oroa oss för Vi har inget att oroa oss för. Vår elbilsteknologi är redan utvecklad. Grundtekniken är densamma, säger han till Autocar. Toyota har gjort en U-sväng och börjat utveckla helt eldrivna batteribilar. Just nu utvecklas en egen plattform e
Nytt lobbybrev: Biltillverkare som säger sig satsa på elbilar vill ha slappare utsläppsregler
De flesta stora biltillverkare har hakat på elektrifieringstrenden vid det här laget och ska satsa miljardbelopp på att utveckla el- och hybridbilar. Men det hindrar inte biljättarna från att fortsätta lobba för slappare utsläppsregler. Biltillverkarna som ingår i amerikanska Alliance of Automobile Manufacturers kritiserar nu de kommande utsläppsreglerna som blir svårare och dyrare för biltillverkarna att klara, skriver Reuters. Reglerna färdigställdes strax innan Barack Obama lämnade över till Donald Trump som USA:s president. Trump har sagt att de regler som finns inte får hota jobb och fabriker. Gruppen b
Håller BMW's hållbarhetsarbete hela vägen?
Att BMW tagit sikte på en ny, grönare marknad är det ingen som har missat. Företaget tar allt större plats i miljödebatten och lanserar nya el- och hybridbilar i snabb takt. Men många frågar sig samtidigt om det är möjligt att ha en topposition inom både premium- och miljöbilssegmentet.

Håller biljättens hållbarhetsarbete hela vägen?

Att BMW tagit sikte på en ny, grönare marknad är det ingen som har missat. Företaget tar allt större plats i miljödebatten och lanserar nya el- och hybridbilar i snabb takt. Men många frågar sig samtidigt om det är möjligt att ha en topposition inom både premium- och miljöbilssegmentet.
Ny rapport: Volvo klarar utsläppsmålen – större biljättar riskerar miljardböter
Om bara fyra år får biltillverkarnas modellprogram inte släppa ut mer än 95 gram koldioxid per kilometer och bil i snitt. Det är ett tufft krav som EU har ställt, och biltillverkare som inte klarar den gränsen får betala miljardbelopp i böter. Alla bilmärken kommer inte få lika lätt att klara reglerna. Vissa ligger bättre till än andra. Enligt en ny rapport från PA Consulting ligger Volvo allra bäst till för att klara de hårdare reglerna, med ett snittutsläpp på 73 gram koldioxid per kilometer. Det beror till stor del på att nya modeller ska vara elektrifierade efter 2019. Även Toyot
Läs mer om Volvo.
Toyota tror inte på snabb övergång till elbilar – väntar på tekniska genombrott
Toyota var pionjärer när det gäller hybridteknik och lanserade Prius när nästan alla konkurrenter istället drog igång enorma satsningar på dieselteknik. Men när det gäller elbilar har Toyota varit långsamma ur startgroparna. Den japanska biljätten har investerat miljarder i utvecklingen av vätgasbilar och hoppades kunna gå direkt från hybridbilar till vätgasbilar utan att mellanlanda i batterielbilar. Den planen har inte riktigt fungerat. Nu är målet för Toyota att börja sälja en helt eldriven bil 2022, och då får den så kallade solid state-batterier som innebär att la
Läs mer om Toyota.
Honda gör en Volvo med nya CR-V som hybrid – och skippar dieselmotorerna helt
Det har inte alls gått lika bra för Hondas hybridbilar som för Toyotas. 1990-talets storsatsning med Honda Insight fick inte lika stort genomslag som konkurrenten Prius, och de senaste åren har Honda satsat mer på vätgasbilar än på helt eldrivna bilar eller hybrider. Nu verkar något ha hänt. Storsäljande suven CR-V kommer i en ny generation och då väljer Honda att helt skrota dieselmotorerna för att istället lansera ett nytt hybridsystem. Faktum är att Honda på sätt och vis ska göra en Volvo – alla nya modellserier som lanseras i Europa från och med nu ska på något sätt va
Läs mer om Europa, Honda, Honda Insight och Volvo.
Frankrike vill förbjuda nya bensin- och dieselbilar 2040 – och hyllar Volvos besked
Flera städer har flaggat om olika typer av bilförbud under de kommande åren. Oftast har det handlat om förbud mot äldre dieselbilar för att komma tillrätta med de mycket allvarliga luftkvalitetsproblemen i många storstäder. I Stockholm har också miljözoner varit uppe för diskussion, och det verkar som att huvudstaden kan vara på väg att förbjuda åtminstone vissa bilar i vissa stadsdelar. Frankrike vill gå ett steg längre och förbjuda försäljningen av nya bensin- och dieselbilar till 2040. Det säger miljöministern Nicolas Hulot, enligt The Telegraph. Det är oklart om fö
Läs mer om The Telegraph.
Volvo fasar ut bensinbilar - bara el och hybrid från 2019
Företaget förväntar sig ha tillverkat sin sista bil driven helt av fossila bränslen 2025. Samma år är målet att ha sålt över en miljon el- och hybridbilar.
Därför gör Toyota en U-sväng – tvingas storsatsa på batterielbilar
Toyota har flera gånger gjort klart att bränslecellsbilar är en betydligt bättre satsning än batterielbilar. Toyota var ju pionjärer när det gäller hybridbilar med bensinmotor på 1990-talet, och tanken var att Toyota senare skulle ställa om från hybridbilar till bränslecellsbilar – utan att mellanlanda med batterielbilar. Men så blir det inte. Istället har Toyota tvingats göra en U-sväng och börja utveckla helt eldrivna batteribilar, och anledningen stavas Kina. Den kinesiska marknaden är extremt viktig för många biltillverkare, och konkurrensen är hård. De inhemska biltillverk
Läs mer om Kina, Toyota och U-sväng.
Londonpolisen skippar diesel – BMW i3 överraskar positivt: Den är faktiskt riktigt kvick
Allt fler bilköpare börjar fundera på att byta till el- eller hybridbil – och det gör även polisen. Här i Sverige har polisen börjat titta på elbilar och hybrider och Metropolitan Police är inne på samma linje, med en grön revolution, skriver Evening Standard. London är en av världens mest utsatta städer när det gäller farliga utsläpp och räddningstjänstens bilar spelar en viktig roll. Londonpolisen har slutat köpa in nya dieselbilar och ska inom ett år ha 250 bilar som drivs av alternativa bränslen på vägarna – en liten bråkdel av alla 4.000 bilar, men 
Londonpolisen skippar diesel – BMW i3 överraskar positivt: Den är faktiskt riktigt kvick
Allt fler bilköpare börjar fundera på att byta till el- eller hybridbil – och det gör även polisen. Här i Sverige har polisen börjat titta på elbilar och hybrider och Metropolitan Police är inne på samma linje, med en grön revolution, skriver Evening Standard. London är en av världens mest utsatta städer när det gäller farliga utsläpp och räddningstjänstens bilar spelar en viktig roll. Londonpolisen har slutat köpa in nya dieselbilar och ska inom ett år ha 250 bilar som drivs av alternativa bränslen på vägarna – en liten bråkdel av alla 4.000 bilar, men 
Statliga insatser krävs för att öka trafik med hybridbilar
Sverige måste snabba på utbyggnaden av vätgasmackar; detta för att vi ska få fler bränslecellsdrivna fordon på våra vägar.
Toyota: Dieselbilar kan bli dubbelt så dyra som hybridbilar
Det har varit många och långa diskussioner om dieselmotorerna efter att Volkswagens utsläppsfusk avslöjades. Flera biltillverkare har varnat för att det blir allt dyrare att klara utsläppskraven för dieselmotorer – och samtidigt blir andra tekniker, som hybrider och eldrift, billigare. Det bekräftas nu av Toyotas drivlinechef Koei Saga. Anledningen är alltså att utsläppsreglerna blir hårdare och då måste biltillverkarna investera i avancerad teknik för att möta kraven. Inte ens om biltillverkarna ökar inköpen av den här typen av system så volymerna ökar kan priserna hållas nere
Läs mer om Koei Saga.
Maseratis plan: Elbil före 2020 – men det blir ingen Teslakopia
Elbilar har knappast varit särskilt högt prioriterade hos Fiat/Chrysler-koncernen – det har knappt ens funnits några hybridbilar. Fiat 500e gör koncernen enorma förluster på och högsta chefen Sergio Marchionne har tidigare sagt att han hoppas att ingen köper den. Men i somras verkade det som att koncernchefen Sergio Marchionne har mjuknat när det gäller elbilar. Nu står det klart att Maserati ska lansera en elbil – men det blir ingen Teslaklon och märket ska inte följa konkurrenternas elbilsregler. Det säger Roberto Fedeli, teknik- och utvecklingschef på Alfa Romeo och Maserati, i en intervju med Car Driv
Kia Niro: Svenska priser på nya hybridsuven
Med tanke på hur bra suv-försäljningen går är det inte så konstigt att Kia väljer att visa upp en helt ny hybridsuv i kompaktformat. Kia Niro presenterades i februari och lanseras i Sverige med start den 16 september. Nu finns också svenska priser för Kia Niro, som börjar på 229.900 kronor. Då ingår bland annat autobroms och adaptiv farthållare. Närmaste konkurrent är kanske Toyota Auris, som visserligen inte är någon suv utan en halvkombi. Den kostar från 204.900 kronor. Toyotas hybridbilar har en steglös automatlåda men Kia Niro har istället en sexväxlad dubbelkopplingslå
Läs mer om Kia, Kia Niro och Sverige.
Honda ska köra ikapp hybridkonkurrenterna med ny motor
Honda är ett av företagen bakom en helt ny förbränningsmotor som inte innehåller några tunga sällsynta jordartsmetaller. Motorn innehåller neodym, som förekommer på fler platser i världen än exempelvis dysprosium och terbium, som nästan helt kontrolleras av Kina, och som Kina införde ett tillfälligt exportstopp på för sex år sedan. Den nya motorn ska lanseras i flera kommande hybridmodeller. Först ut är familjebussen Freed som ska lanseras i höst. När det gäller hybridbilar blev Honda ordentligt frånkörda av konkurrenten Toyota. Men den nya motorn blir mycket viktig f&
Läs mer om Freed, Honda, Kina och Toyota.
Ny motor utan sällsynta metaller
Den japanska biljätten Honda har varit med och utvecklat världens första motor för hybridbilar, som inte använder sig av tunga, sällsynta jordartsmetaller, uppger företaget.
Läs mer om Honda.
Ternström: Därför är Koenigsegg Regera omodern redan idag
Hybridbilar är skit. Jag hatar dem innerligt., skriver Peter Ternström. Koenigsegg Regera är knappast en skitbil, dock en hybrid. Men Peter har ett förslag.
Förbränningsbilar kan förbjudas i Nederländerna redan 2025
Under flera år har många länder tittat mot Norge som föregångsland när det gäller elbilar – men snart kanske Nederländerna kan ta över den rollen. Det finns nämligen ett förslag om att bara tillåta elbilar i Nederländerna 2025. Om bara nio år kan alltså försäljning av nya bilar med förbränningsmotor som drivs av fossila bränslen bli förbjudet i landet. Bilar med förbränningsmotorer – inklusive hybridbilar – ska förmodligen fortfarande kunna köras men alla nya bilar måste vara eldrivna, dit också bränslecellsbilar räknas in. Vi 
Läs mer om Nederländerna och Norge.
Hotet mot dieseln allt mer konkret
Paris borgmästare Anne Hidalgo vill förbättra luften i Frankrikes huvudstad och förbjuda dieselbilar. Men hon får mothugg av Peugeot-chefen Maxime Picat. – Det enda resultatet blir stora hybridbilar som släpper ut ännu mer, säger Picat.
Allt fler svenskar köper laddbara bilar
Det finns närmare 20 000 laddbara bilar i Sverige. Och fler blir det. Bara i mars månad såldes 1270 el- eller hybridbilar i Sverige. – Några procents marknadsandel är en bra början på resan mot en fossilfri personbilsflotta, men för att ytterligare påskynda omställningen måste det vara lätt att göra rätt, säger Olle Johansson, vd för Power Circle.
PSA och Opel presenterar riktiga siffror efter dieselskandalen
Diesel har fått ett skamfilat rykte efter Volkswagenskandalen. Men även om många biltillverkare storsatsar på hybridbilar eller eldrift vill de flesta inte ge upp dieselsatsningen helt – den är helt enkelt en alldeles för viktig faktor när det gäller att sänka koldioxidutsläppen under de kommande åren. Därför försöker nu PSA-koncernen med Peugeot och Citroën vinna tillbaka förtroendet för dieselbilar genom att publicera förbrukningssiffror som är förankrade i verkligheten och inte framtagna i ett testlaboratorium, skriver Automotive News. PSA har redan publicerat siffror för Pe
Läs mer om Opel, Peugeot och Volkswagenskandalen.
Miljöbilar halkar efter när bilbranschen slår rekord
Bilförsäljningen slog rekord under 2015, enligt nya siffror. Men el- och hybridbilar utgjorde knappt 3 procent av nyköpen. – Det behöver gå mycket snabbare, säger Gröna bilisters Martin Prieto Beaulieu.