Psa

Peugeot och Citroën anklagas för avgasfusk i två miljoner dieselbilar

Enligt tidningen Le Monde har en fransk utredning funnit olaglig programvara i motorstyrningen till 1,9 miljoner dieselbilar hos PSA, alltså varumärkena Peugeot, Citroën och DS. Om uppgifterna är riktiga riskerar PSA fem miljoner euro i böter. Det är generaldirektoratet DGCCRF (Direction gnrale de la concurrence, de la consommation et de la rpression des fraudes), som hanterar konsumentfrågor och bedrägeri, som undersökt uppgifterna om avgasfusk. Misstankarna är inte offentliga ännu, men enligt källor till Le Monde finns det uppgifter som pekar mot att även PSA fuskat med motorstyrningen till sina dieselmodeller – på
Läs mer om Le Monde, PSA och Peugeot.

EU godkänner jättebilaffär

EU-kommission har godkänt att den franska biljätten PSA, där Peugeot ingår, köper General Motors europeiska verksamhet som huvudsakligen består av Opel.
Läs mer om Opel, PSA och Peugeot.
Karl-Thomas Neumann kan ersätta Rupert Stadler som Audi-chef
Inom bilindustrin snurrar det rykten om ett förestående chefsbyte. Audi-chefen Rupert Stadler har blivit allt mera nedfläckad av dieselgate och nya rykten hävdar att det är Karl-Thomas Neumann, till helt nyligen Opel-chef, som är ersättaren. Karl-Thomas Neumann, 56 år, lämnade i måndags över uppdraget som Opel-chef till Michael Lohscheller, tidigare finanschef för Opel. Ett kanske inte allt för oväntat avhopp då franska PSA (Peugeot-Citroën) är på väg att ta över Opel efter General Motors. Karl-Thomas Neumann fick under måndagen beröm av sina gamla chefer på GM. Opel har kommit
Dags för allmän screening för att hitta prostatacancer
Flertalet män över 50 år testar sig på eget initiativ någon gång för prostatacancer med PSA-prov. Men dagens process är ineffektiv och ojämlik och medför en överdödlighet. Nu finns förbättrade testmetoder och behandlingar. Det är dags att vi börjar använda dessa, skriver fyra läkare och företrädare för Prostatacancerförbundet.

De blir först ut med verklig förbrukning

Nu ska du kunna ta reda hur mycket bränsle en Peugeot, Citroën och DS drar - på riktigt. PSA-gruppen öppnar speciella hemsidor där totalt över 1000 bilmodeller finns redovisade.
Läs mer om Peugeot.
Lasse Swärd: Opels problem är delvis självförvållade
Affären mellan PSA och Opel är på ett sätt logisk, men den är också förvånande.
Läs mer om Opel och PSA.
Jätteaffären mellan Opel och Peugeot/Citroën är klar – det händer med elbilen Ampera-e
Jätteaffären mellan Opel och Peugeot/Citroën är klar. General Motors väljer att sälja den europeiska verksamheten till franska PSA-gruppen för 21 miljarder kronor. Målet är att utmana Volkswagen som just nu har 24 procent av den europeiska bilmarknaden – PSA och Opel får tillsammans 16 procent – och att spara kostnader eftersom nya modeller kan utvecklas för fler märken. Opel har inte varit lönsamt på 18 år. GM gör just nu en jättesatsning på Chevrolet Bolt och Opel Ampera-e. Många är nyfikna på vad som händer med de nyutvecklade elbilarna nu när Opel säljs till
Klart: Peugeot köper Opel för 20 miljarder
Nu är det klart. PSA-gruppen med Peugeot och Citroën köper Opel av General Motors. Priset: drygt 20 miljarder kronor. Nu väntar alla på Peugeot-chefen Carlos Tavares tuffa sparprogram.
Läs mer om Opel och Peugeot.
Franska PSA Group köper upp tyska Opel
Franska PSA köper tyska Opel från General motors.Köpet gör att de bli Europas näst största biltillverkare.– Det känns som att GM gav upp Opel för länge sedan, säger DI:s bilreporter Håkan Matson i dagens Börsmorgon.
Officiellt: PSA köper Opel och blir nummer två i Europa
Nu är det officiellt: PSA – det vill säga Peugeot och Citroën – köper GM Europ, alltså Opel och Vauxhall. Affären är på 2,2 miljarder euro, 21 miljarder kronor. När man slår ihop varumärkenas försäljning i Europa skapas en ny, tung spelare som positionerar sig som en stark tvåa (16 procent) under Volkswagen (24 procent). Sammanslagningen beräknas ge stora besparingar när komponenter och utveckling kan samordnas, men det tar dock tid att fasa ut gamla modeller och skapa nya. Till 2026 beräknas man spara 1,7 miljarder euro årligen genom att dela på utgifterna. Opel, eller GM Europe, har i
Läs mer om Europa, Opel, Peugeot, Vauxhall och Volkswagen.
Jacques Wallner: Svårt att se det här som en offensiv affär
Franska biljätten PSA köper General Motors europeiska verksamhet som huvudsakligen består av Opel. Jacques Wallner, redaktör för DN Motor, reder ut tre frågor om affären.
Läs mer om Opel och PSA.
Intressant se hur de ska skilja Peugeot från Opel
Franska biljätten PSA med märken som Peugeot och Citröen köper General Motors europeiska verksamhet som bland annat äger det krisande Opel. Affären bekräftades på måndagsmorgonen. Beskedet var väntat, enligt Bil Swedens vd Bertil Moldn.
Läs mer om Bertil Moldn, Citröen, Opel, PSA och Peugeot.
Klart med försäljningen av Opel
Nu är det klart att den franska biljätten PSA, där Peugeot ingår, köper General Motors europeiska verksamhet som huvudsakligen består av Opel.
Läs mer om Opel, PSA och Peugeot.
Peugeot köper Opel – betalar 21 miljarder
Franska biljätten PSA, där Peugeot ingår, köper General Motors europeiska verksamhet, med Opel i spetsen.
Läs mer om Opel, PSA och Peugeot.
De är kvinnorna som avgör miljardköpet av Opel
Det är fyra kvinnor som avgör mångmiljardaffären i bilbranschen. Och en man. PSA-gruppens köp av Opel handlar om mycket mer än bara 36 000 biljobb i Europa.
Läs mer om Europa och Opel.
Opel kan bli sålt i slutet av veckan
Två miljarder dollar. Så mycket värderar PSA och General Motors till i pengar. Nu kan fransmännens köp av Opel vara klart redan i slutet av veckan.
Läs mer om Opel och PSA.
Skrällbeskedet: Peugeot vill köpa Opel
Peugeot vill växa och har siktat in sig på General Motors europeiska bilmärke Opel. PSA-Gruppen bekräftar att man för samtal med GM om flera olika samarbeten inklusive ett köp av hela Opel-märket.
Läs mer om Opel-märket och Opel.
General Motors i förhandling med PSA för att sälja Opel
Enligt nyhetsbyrån Reuters, som citerar källor med insyn, har General Motors och franska PSA långt framskridna planer på ett samgående. Inom några dagar väntas planerna bli offentliga, säger källorna till Reuters. Om förhandlingarna lyckas kan det innebära att PSA slår ihop sina varumärken Peugeot och Citroën med Opel, samt systervarumärket Vauxhall. Hur affären ska se ut nämns inte i detalj. GM kan välja att sälja Opel men skulle även vara möjligt med ett korsägande där GM och PSA gemensamt utvecklar personbilsmodeller och den teknik som behövs.
Läs mer om Opel, PSA, Peugeot och Vauxhall.
Så mycket drar bilarna mot vad som är angivet
PSA-gruppen med Citroën, DS och Peugeot håller sitt löfte. Efter Volkswagens dieselskandal lovade de att redovisa verkliga förbrukningssiffror för att jämföra med testerna som görs i Laboratorier. I går offentliggjordes dem - och visar på en stor skillnad.
Läs mer om Laboratorier och Peugeot.
Nya testet klart: Peugeot och Citroën drar 46 procent mer i verkligheten
Att förbrukningssiffrorna som biltillverkarna själva uppger sällan stämmer överens med verkligheten vet de flesta bilägare. Efter Volkswagens dieselskandal bestämde sig PSA, med Peugeot, Citroën och DS, för att själva mäta förbrukningen i verkligheten. Testerna gjordes tillsammans med två externa organisationer och de har granskats av certifieringsföretaget Bureau Veritas. Bilarna kördes med en portabel mätningsapparat påkopplad. Testerna ska gå att reproducera, hävdar PSA. För att mäta förbrukningen kördes bilarna totalt 9,5 mil (2,5 mil stadskörning, 3,9 mil landsväg
Läs mer om PSA och Peugeot.
Peugeot och Citroën skrotade det smarta lufthybridsystemet
Det skulle vara ett smart system som sänkte förbrukningen på riktigt – inte bara i körcykeln. Men den kluriga lösningen skrotades och nu är frågan om vi någonsin får se det i en serietillverkad bil. För ungefär tre år sedan presenterade PSA-koncernen med Peugeot och Citroën ett lufthybridsystem som skulle ge samma fördelar som i en vanlig elhybrid, men utan ett tungt batteripaket. auto motor sport intervjuade Karim, Mokaddem, som var projektledare för Hybrid Air-systemet, och enligt honom siktade Peugeot på lansering 2016. Men så blev det alltså inte. Hybrid Air-systemet innehåller ren kv
Nya detaljer om elbilarna och laddhybriderna från Peugeot och Citroën
Peugeot och Citroën har sålt elbilar i flera omgångar men är nu frånkörda av konkurrenter som Volkswagen, Renault, Nissan och BMW. Men snart blir det ändring. PSA-koncernen, där Peugeot och Citroën ingår, ska lansera flera nya elbilar och laddhybrider.
Läs mer om BMW, Nissan, Peugeot, Renault och Volkswagen.
Peugeot 3008 blir laddhybrid – 208 och 2008 blir elbilar
Medan BMW och Volkswagen ska lansera uppdaterade versioner av sina elbilar med en räckvidd på över 20 mil i verklig körning har PSA-koncernen, där Peugeot och Citroën ingår, halkat efter. Men nu blir det ändring. Småbilen Peugeot 208 och suven Peugeot 2008 kommer båda med eldrift, bekräftar Maxime Picat, märkeschef för Peugeot, för Autocar. Samtidigt kommer nyheten att Peugeot 3008, den nya suven som presenterades nu i maj, kommer som laddhybrid – men inte förrän 2019. Den får en eldriven bakaxel vilket gör bilen elektriskt fyrhjulsdriven. Räckvidden på eldrift blir ungefär fem mil.
Granskningsräd mot Peugeot
Franska utredare genomförde en räd mot bilbolaget PSA Peugeot Citroën som ett led i granskningen av...
Läs mer om Peugeot.