Tdi

Audi avskedar fyra ingenjörer för deras delaktighet i dieselgate

Audi fortsätter att göra sig av med personal som varit inblandade i det avgasfusk som fått namnet dieselgate. Tidningen Handelsblatt rapporterar att Audi sagt upp fyra ingenjörer som arbetat med dieselmotorer. En av dessa fyra är Ulrich Weiss, utvecklingschef för dieselmotorer, som bland annat varit med och visat upp Audis elektriska turbokompressor i SQ7 TDI och konceptbilen Audi RS 5 TDI. De tre andra ingenjörerna är inte namngivna. Skälet till uppsägningarna är enligt Audis talesperson att de anställda uppvisat grov försummelse och illojalitet. Ulrich Weiss har varit arbetsbefriad med lön i 18 månader men mister nu
Läs mer om Audi och TDI.

Audi Q5 2,0 TDI quattro S tronic provkörd

Att nya Q5 är bättre än den förra kommer inte som ett chockbesked. Men hur mycket bättre, och vad är det egentligen för version vi provkör? Provkörningen kommer från auto motor sport 25-2016.
Läs mer om TDI.
Audi Q5 2,0 TDI quattro S tronic provkörd
Att nya Q5 är bättre än den förra kommer inte som ett chockbesked. Men hur mycket bättre, och vad är det egentligen för version vi provkör? Provkörningen kommer från auto motor sport 25-2016.
Läs mer om TDI.
Audi SQ5 3,0 TFSI får ny V6-turbo med 354 hk – och glöm dieseln
Porsche Macan har mutat in ett eget, sportigt segment i mellanklassen. Men nu börjar koncernbrodern Audi flåsa i nacken och första alternativet blir helt nya SQ5 3,0 TFSI, som just nu presenteras på Detroitsalongen. Minnesgoda läsare kommer nog ihåg att första generationen SQ5, som kom hösten 2012, hade tilläggsnamnet TDI. Audi SQ5 TDI var faktiskt första S-modellen med en dieselmotor och V6:an gav 313 hk och 650 Nm, tillräckligt för 0–100 km/h på 5,1 sekund. Det fanns även en tidigare SQ5 3,0 V6 TFSI men den var avsedd för Nordamerika, Asien och Ryssland. Andra generationen Audi SQ5 har också V6:a, men ist

Audi Q8 visar nytt designspråk och en inredning utan knappar

Om bara några veckor ska Audi premiärvisa Q8 e-tron i konceptform. Det är en suvcoup som lägger sig i toppen av det lyxiga segment som BMW X6 och Mercedes GLE Coup skapat. Tekniskt baserar sig nya Audi Q8 på den arkitektur vi hittar hos Q7 och det innebär att vi kan förvänta oss samma drivlinor, allt från 3,0 V6 TDI och ända upp till en SQ8. En helt eldriven Audi Q8 är mindre sannolik då det behovet ska täckas av kommande Audi Q6 – som är byggd från grunden som en elbil. Chefsdesigner Marc Lichte anställdes i februari 2014 och han har gjort flera uppmärksammade konceptbilar. Bland annat Audi Prologue o
Läs mer om Audi, Audi Prologue, Audi Q6, Audi Q8 och SQ8.
Skoda Octavia RS får ett lyft med ny front, fler hästar och pekskärm
Hösten 2015 kom nyheten att Skoda skulle erbjuda fyrhjulsdrift till Octavia RS, något som inte funnits förut. När det nu är dags för ett ansiktslyft av Octavia RS – några veckor efter lyftet av vanliga Octavia – ser vi att 4WD finns kvar som tillval för 2,0 TDI. Helt nytt är däremot att toppeffekten i bensinfyran ökar från 220 till 230 hk (169 kW) och 350 Nm (mellan 1.500–4.600 rpm). Det är samma toppeffekt som tidigare endast fanns i Octavia RS 230, den framhjulsdrivna specialmodell som har diffbroms från BorqWarner. En annan nyhet är att Skoda ökar på spårvidden bak med 30 millimeter
Läs mer om BorqWarner, Octavia, Skoda och TDI.
VW får godkänt – åtgärdar 460 000 bilar
Volkswagen har fått ytterligare 460 000 dieselbilar godkända för åtgärd. Den totala siffran är nu upp i fem miljoner bilar, skriver Automotive News. Modellerna det handlar om har en 1,2 liters EA189 TDI-motor och berör europeiska kunder.
Nytt långtest: Vi kör Skoda Superb Combi
Från laddhybrid till diesel. Det är tillbaka till dåtiden när vi plockar in Skoda Superb Combi 190 TDI 4x4 i testgaraget. Eller inte. För diesel kommer att vara kvar som bränsle i många, många år till.
Läs mer om Skoda Superb Combi och TDI.
VW Passat klar för dieselåtgärd – 800.000 bilar står på tur
Den tyska myndigheten KBA har godkänt den tekniska lösningen för Volkswagen Passat, CC och Eos med 2,0 TDI-motorer av typen EA189. Drygt 800.000 bilar som påverkats av dieselfusket kommer därmed att börja åtgärdas.
Läs mer om KBA och Volkswagen Passat.
Quattro gör Audis tjänstebil komplett
Audi uppdaterade sin stora modell A6 inför förra modellåret. En nyhet, inte minst för tjänstebilar, var dieselmotorn 2,0 TDI 190. Och när den nu går att kombinera med fyrhjulsdrift har Audi ett komplett paket för företagskunder. Vi har provkört bilen, här är vår rapport.
Läs mer om Audi och TDI.
Nu startar reparationerna av VW Golf – 15.000 kunder får kallelse
I februari inleddes reparationerna av Volkswagens dieselmotorer, först ut var Amarok. Nu startar åtgärderna av Golf, och första modellen ut är Golf TDI BlueMotion Technology (BMT) med 2-litersmotor. I Europa kommer 15.000 kunder att kontaktas. Vi är väldigt glada över att vi nu kan börja åtgärda Golf, som är en av våra mest populära modeller, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige. Berörda Golf-ägare har redan fått ett brev som informerar om åtgärden. I ett senare skede kommer fordonsägarna att ombedas boka en tid vid valfri märkesverkstad för Volkswagen. Drabbade bilar ko
Audi A4 Allroad till Sverige i sommar – så mycket kostar den
I juni dyker nya Audi A4 Allroad upp på svenska vägar. Den ska locka köpare som inte vill ha en suv men ändå vill sitta några millimeter högre än andra kombiförare. Audi A4 Allroad har 2,3 centimeter högre markfrigång jämfört med A4, ett särskilt offroadläge och fyrhjulsdrift som standard. Bilen blir också först ut med Audis nya fyrhjulsdriftssystem som heter Quattro Ultra – men till en början bara tillsammans med den fyrcylindriga 2,0-litersmotorn. De starkare 3,0 TDI-motorerna på 218 och 272 hästkrafter behåller det tidigare fyrhjulsdriftssystemet. Audi väljer alltså vid
Audi A6 – vi blir helt sålda på quattron
Audi uppdaterade sin A6 inför förra modellåret. En stor nyhet var snåldieseln 2,0 TDI på 190 hästar. Audi tjuvhöll dock på den fyrhjulsdrivna versionen av den bilen vilket säkert påverkade försäljningen av tjänstebilar. Nu är den dock här – och den som väntar på något gott
Läs mer om TDI.
Audi SQ7 TDI – ett monster med 435 hk
Världens mest kraftfulla diesel-suv med 435 hästkrafter. Dessutom världens första bilmodell med elektriskt driven kompressor. Det är Audi SQ7 TDI.
Läs mer om Audi SQ7 TDI.
Audi SQ7 TDI – först i världen med elektrisk turbo och 48V
Devisen Vorsprung durch Technik ska understryka Audis sätt att anamma ny teknik och när det gäller nya muskelsuven SQ7 TDI stämmer det verkligen. Nya Audi SQ7 blir först med elektrisk turbo, eller rättare sagt en elektriskt driven kompressor (ser ut som ett halvt turboaggregat), och även 48-voltsteknik. En dieselmotor kan upplevas som ganska slö på låga motorvarv då det tar tid för avgaserna att bygga upp turbotryck. Men den eldrivna kompressorn skapar fullt tryck på 0,25 sekunder och hjälper dieselmotorn att kicka igång. Elkompressorn snurrar upp till 70.000 rpm. Tekniken med 48 volt istället för 12 volt in
Läs mer om Technik.
Audi Q7 E-tron 3,0 TDI Quattro – svenska priser officiella
Många är nyfikna på den nya laddhybridversionen av Audi Q7 som går under namnet E-tron 3,0 TDI Quattro. Nu släpper Audi de svenska priserna för laddhybriden. Priserna börjar på 825.000 kronor och bilen går att beställa från början av mars. Leveranserna kommer igång till sommaren. Konkurrenten Volvo XC90 T8 kostar från 801.000 kronor. Audi Q7 E-tron Quattro fixar 5,6 mil på eldrift enligt NEDC-körcykeln. I våra egna tester brukar laddhybrider få betydligt kortare räckvidd och högre förbrukning än biltillverkarna uppger, men 5,6 mil är ändå bättre än Volvo XC90
Läs mer om Audi, Audi Q7, E-tron och Volvo XC90.
Volkswagen satsar på nya turbomotorer
Volkswagen kommer att ersätta två av sina motorer i samband med att faceliften av VW Golf presenteras. De nya motorerna är turboladdade fyrcylindriga 1,5 litersmotorer och ska vara både lättare och mer ekonomiska på sikt än sina föregångare: 1,4 TSI- och 1,6 TDI-motorerna. Det avslöjade Volkswagens varumärkeschef Herbert Diess under bilmässan i Detroit, USA.
Läs mer om Detroit, TSIoch och USA.
Audi letar skyldiga – två ingenjörer avstängda efter V6-avgasfusk
I det längsta förnekade Audi att 3,0 V6 TDI hade något avgasfusk men i början på veckan kom bekräftelsen att så är fallet. I jakten på de skyldiga har Audi hittat två ingenjörer som stängts av från sina arbetsplatser. Audichefen Rupert Stadler uppmanas nu att påskynda utredningen kring avgasfusket – oavsett hur många höga chefer som kan vara inblandade.
Läs mer om Audi och V6-avgasfusk.
Första oberoende avgastestet av NOx-utsläpp – VW Golf var bäst
Våra tyska kollegor på auto motor und sport har utfört avgastest för att se hur NOx-utsläppen blir under verklig körning. Sju dieselbilar som uppfyller avgasnormen EU6 kördes, tillsammans med en Audi Q3 med Volkswagens avgasfuskade EA-189 motor. Den bästa bilen i gruppen med lägst avgasutsläpp blev en överraskning – VW Golf 2,0 TDI. Sämst var Fiat 500X som hade tio gånger över gränsnivån i EU6. Och Audi Q3 var inte mycket värre än de andra – är dieselgate en storm i ett vattenglas?
Audi erkänner avgasfusk på V6 TDI – bilar återkallas i USA
I ett pressmeddelande under måndagen berättar Audi AG att 85.000 bilar med 3,0 V6 TDI ska återkallas i USA. Även V6-motorn har ett fuskläge som används vid avgastest och det ska tas bort med en uppgradering av styrprogrammet till dieselmotorn. Det är inte aktuellt med en liknande åtgärd för V6-modeller i Europa.
Läs mer om Audi AG, Europa, USA och V6-modeller.
Volkswagen anklagas för fusk även med V6 TDI-motorerna
Miljömyndigheten ger sig inte – EPA anklagar Volkswagen för fusk med de större 3,0-litersmotorerna. Men enligt Audi handlar det inte om regelrätt fusk och modifieringarna kan vara helt lagliga i Europa.
Läs mer om Audi, EPA, Europa och Volkswagen.
24/2015: Laddhybrider mot diesel – Däcktest – V8-duell
Vi testar laddhybriderna VW Passat GTE, Volvo V60, Mercedes C-klass mot dieselbilen Passat TDI. V8-duell mellan Chevrolet Camaro och Ford Mustang – vilken muskelbil är bäst begagnad? Test av sju vassa prestandadäck.
24/2015: Laddhybrider mot diesel – Däcktest – V8-duell
Vi testar laddhybriderna VW Passat GTE, Volvo V60, Mercedes C-klass mot dieselbilen Passat TDI. V8-duell mellan Chevrolet Camaro och Ford Mustang – vilken muskelbil är bäst begagnad? Test av sju vassa prestandadäck.
VW, Audi och Porsche stoppar försäljningen av modeller med 3,0 V6 TDI
Amerikanska miljöskyddsmyndigheten EPA riktar hård kritik mot Volkswagen och menar att även 3,0 V6 TDI-motorn använder olaglig programvara som fuskar fram godkända avgasvärden. VW har förnekat förekomsten av avgasfusk i V6 TDI men under onsdagen kom beslutet att stoppa försäljningen i USA av samtliga modeller med denna motor – vilket även inkluderar Audi och Porsche.
Läs mer om Audi, EPA, Porsche, USA och Volkswagen.
Volkswagen erkänner: Ytterligare 800.000 bilar har oklara avgasutsläpp
Knappt ett dygn efter att amerikanska myndigheter riktat nya anklagelser mot Volkswagen – för V6 TDI-motorn – erkänner VW Group att det finns fler bilar med NOx-problem, även bensinmotorer. Cirka 800.000 bilar har oklarheter i samband med typgodkännande, det vill säga de uppfyller inte avgasnormerna.
Läs mer om NOx-problem och Volkswagen.